9 Ağustos 2012 Perşembe

TUSAŞ’ın Yüksek Hızlı Hedef İnsansız Hava Aracı “ŞİMŞEK” İlk Uçuşunu Gerçekleştirdi

Hamza Öztaş Share:
Image Hosted by ImageShack.us


Türkiye'de uçak, helikopter, insansız hava araçları ve uydu gibi hava-uzay platformlarının tasarımı, geliştirilmesi, imalatı, entegrasyonu, modernizasyonu ve satış sonrası hizmetleri alanlarında tek teknoloji merkezi olan Türk havacılık ve Uzay Sanayii A.Ş.'nin (TUSAŞ), geliştirdiği Yüksek Hızlı Hedef İnsansız Hava Aracı (İHA) "Şimşek", ilk uçuşunu 4 Ağustos 2012 tarihinde başarıyla gerçekleştirdi.
Yapılan uçuşta; hidrolik fırlatıcı kullanılarak kalkış, meydan turu ve paraşüt sistemi kullanılarak iniş aşamaları planlamaya uygun şekilde başarıyla tamamlandı.
2009 yılında TUSAŞ'ın öz kaynakları ve TEYDEB desteği ile başlatılan "Şimşek" projesi ile satıh-hava ve hava-hava füze sistemlerinin kilitleme ve atış eğitimlerinde kullanılmak üzere, tehdit muharip uçaklar ve güdümlü mermilerin uçuş benzetimini maliyet etkin olarak yapılacağı bir Yüksek Hızlı Hedef Uçak ihtiyacının karşılanması amaçlanmıştır.
2001 yılından beri Türk Silahlı Kuvvetleri'nin envanterinde bulunan ve özellikle son yıllarda tüm tatbikat ve eğitimlerde aktif olarak kullanılan TUSAŞ'ın Turna Hedef İHA Sistemi'yle edinilen deneyimle ve azami yerli katkı sağlanarak geliştirilen "Şimşek" sisteminin sahip olduğu yüksek hız ve manevra kabiliyeti ile daha gerçekçi senaryolarda eğitim imkânı sağlanacaktır.
Bir süre önce TEI firması ile başlatılan özgün jet motoru geliştirilmesi çalışmaları da başarıyla devam etmekte olup, Şimşek'in ilerleyen test aşamalarında ve seri üretiminde TEI'nin geliştirdiği bu yerli motorun kullanılması hedeflenmektedir. Paralelde yerli pnömatik fırlatıcı geliştirme çalışmaları da başarıyla yürütülmektedir.

Sistemin Genel Özellikleri


Özgün yazılımlara sahip Uçuş Kontrol Sistemi ve Yer Kontrol İstasyonu ile uçuş öncesi veya uçuş sırasında tanımlanabilen rota ve manevralar (alçak uçuş, pop-up, weave, dalış, vb.) tam otonom olarak gerçekleştirilmektedir.Sistemde bulunan radar iz artırıcı ve jet motoru ile hava aracının radar güdümlü ve kızıl ötesi güdümlü füze sistemleri tarafından takibi mümkün olmaktadır.Hava Aracı üzerinde bulunan akustik sistem sayesinde, kendisine ateşlenen silâhlara olan mesafe bilgisi Yer Kontrol İstasyonu'na gerçek zamanlı olarak aktarılmakta ve bu yolla  atış eğitiminin başarımı takip edilebilmektedir.Hava Aracı'nın gerekli durumlarda gözle takibini kolaylaştırmak için İz Dumanı Sistemi ve kendisine atılan silâhları yanıltmak için de Karşı Tedbir Atım Sistemi bulunmaktadır ve bu sistemler  Yer Kontrol İstasyonu'ndan kontrol edilebilmektedir.Hidrolik fırlatıcı ile piste ihtiyaç duymadan karadan veya gemi platformlarından kalkış yapabilmekte ve vurulmadığı durumlarda tekrar kullanılabilmesi için paraşüt ile karaya veya denize inebilmektedir.

Tarafından Yayınlandı >> Hamza Öztaş

Hamza Öztaş'ı google plus'ta takip etmek için Google'a tıklayın;
Google+.

0 yorum:

Get Updates in your Email
Complete the form below, and we'll send you our best of articles.

İletişim

© >> |
TOP